Bij aankomst worden we begroet:’ Wordt de P3 poster eindelijk weer eens op mijn raam geplakt’ vraagt Rick Heijnis van kapsalon De Barbiers. ‘Nee’, antwoorden wij, ‘vandaag doen we het eens andersom en plakken we jouw poster op ons digitale raam’.
Minstens 3 generaties mannen uit Purmerend en wijde omtrek kennen de zaak in Gouw 54, het straatje tussen het oude busstation en de Nieuwstraat. De heren kunnen er plaatsnemen in de rij met stoelen tegen de lange muur (akkoord, sommige moeders lieten hun zoon én dochter er wel eens achter). Maar niet eerder dan dat de woorden ‘ wie was de laatste’ werden uitgesproken. Het vak van De Barbiers bevond zich de afgelopen maanden in de Bermuda driehoek der contactberoepen. Gelukkig is de zaak weer open.
We zijn op maandagmiddag thuis bij Rick Heijnis, sinds 2008, eigenaar van Kapsalon De Barbiers. Tussen de boekhouding door vertelt hij hoe druk het de afgelopen weken weer is geweest. Waar je pre corona zo kon aanschuiven en de beroemde woorden “Wie is de laatste?” moest roepen, gaat het ‘doe maar gedekt en uit de ogen’ tegenwoordig op afspraak. Die je overigens heel eenvoudig zelf kunt inplannen via de website: https://www.debarbiers.nl/. We toetsen alvast de gewenste dagen en tijden in….
PINKPOPLIEFHEBBER RICK HEIJNIS ZIET ZIJN KLANTEN WEER TERUG BIJ KAPSALON DE BARBIERS
Rick is wat je noemt ‘een liefhebber’. Hij reist met zijn vriendengroep regelmatig af naar het oudste popfestival van Nederland: Pinkpop. Gevraagd naar hét muziekmoment dat hem daar is bijgebleven antwoord Heijnis: ‘een aantal jaar geleden zweefde zangeres Pink met haar acrobatische tour tijdens haar optreden boven het publiek in Landgraaf. Ondersteboven bleef ze doorzingen. Indrukwekkend. Ook de kennismaking met de tot dan toe onbekende band Nothing But Thieves beviel erg goed.
Ook in zijn zaak speelt muziek een belangrijke rol alhoewel hij die qua smaak vanzelfsprekend afstemt op die van zijn klanten. Op de achtergrond in de kapsalon is vaak het digitale kanaal Q-music Non Stop te horen: ‘Zo kunnen wij al onze blije klanten weer voorzien van een mooie coupe. Het is goed dat we weer terug zijn en dat we met geslepen scharen ons trotse werk kunnen doen’.
Op de vraag wat Rick in P3 zou willen zien en horen komt hij met verrassende keuzes: ‘Wellicht een kickboxgala of iets met cabaret? We danken Heijnis hartelijk voor de ontvangst en noteren de suggesties. Vlak voor we de auto weer instappen horen we ‘ping’ en zien we op het digitale afspraak raam van de telefoon de bevestiging van De Barbiers verschijnen. Handig, want ook uw promotie medewerker van dienst is blij dat hij weer eens ouderwets geknipt en geschoren kan worden!
LOKALE HELDEN
De uitingen van P3 zie je vaak verschijnen. Op sociale media. Regelmatig ook in het straatbeeld van Purmerend. In de A0 vakken langs de weg. Of op de 5 digitale schermen die op prominente plekken in Purmerend staan. Maar de belangrijkste plek waar je de uitingen kunt aantreffen is niet zelden op de ramen bij onze Lokale Helden, ondernemingen of instellingen die een hart hebben voor muziek.
Omdat P3 de afgelopen periode geen posters maakte, want geen programma, werd besloten de rollen om te draaien. Met de serie LOKALE HELDEN promoot P3 haar promotie partners door ze in de spotlights te zetten aan de hand van een aantal vragen. Wie ze zijn, welke diensten of producten zij aanbieden. En natuurlijk met de vraag wat muziek voor hen betekent en welke artiest of act zij zouden willen horen en zien in de poptempel van Purmerend!